KAKO IZBRATI PRAVO VELIKOST GORSKEGA KOLESA IN
KAKO DOLOČITI OSTALE NJEGOVE NASTAVITVE

Uvod

Ustrezna velikost gorskega kolesa in pravilne nastavitve pripomorejo k udobju med vožnjo in kar je še bolj pomembno, preprečujejo možne poškodbe. Napačna velikost kolesa in slaba izbira ostalih nastavitev močno povečajo možnost poškodb zaradi nepravilne lege telesa in s tem povezanih izrab. Velikokrat je pravilne nastavitve kolesa težko izvesti sam. V takem primeru se obrnite na pomoč, najbolje na kolesarskega strokovnjaka.

1. Velikost okvirja

Temu delu kolesa večina kupcev nameni najmanj pozornosti. Vsi gledajo zadnje menjalnike (da je vsaj XT) in zavore (diski so full dobri). Pri okvirju jih zanima le barva in po možnosti napis (da bi bil vsaj Scott). Na njihovo žalost sta geometrija in trdnost okvirja tisti, ki določata vozne lastnosti kolesa in s tem naše počutje med vožnjo.
Trdnost okvirja določa material iz katerega je narejen okvir. Najbolj trdni so karbonski okvirji, ki pa imajo dve slabosti. Prva je izjemna krhkost ali občutljivost na udarce (kamenje, padci ipd.). Druga je cena, ki skoraj za dvakrat presega enake okvirje iz aluminija. Obe slabosti so nepomembne za tekmovalce, za rekreativce pa lahko predstavljajo pravo moro. Padec z dragim karbonskim kolesom lahko pomeni nakup novega okvirja ali vsaj 2.000 EUR stroškov. Za rekrativno vožnjo so tako bolj primerni aluminijasti okvirji, ki so nekoliko manj trdni vendar veliko bolj neobčutljivi na poškodbe. V teži med karbonskim in aluminijastim okvirjem je 10% razlike ali približno 300 gramov.
Najpomembnejše je osebno počutje na kolesu, ki se od človeka do človeka zelo razlikuje in je direktno povezano z geometrijo okvirja. Poiskati geometrijo, ki vam najbolj ustreza, pomeni neboleč hrbet, neboleča ramena in celodnevno zadovolstvo na kolesu. Pravo velikost in geometrijo kolesa določajo vaše osebne mere: dolžina rok in nog, dolžina zgornjega dela telesa, širina ramen ter vaša teža. Pravo velikost kolesa vam najlažje določijo t.i. kalkulatorji velikosti, primer je PPS (Perfect Position System) proizvajalca koles Canyon (http://www.canyon.com/_en/tools/pps.html).
Najpomembnejša mera pri geometriji okvirja je horizontalna razdalja med osjo sedežne opore ter osjo krmila, merjena na višini glave okvirja (glava okvirja = prednja cev v katero se namesti vilice). Na zgornji slik je to 590 mm. Na žalost pa proizvajalci kolesa uporabljajo dolžino zadnje cevi okvirja za podajanje velikosti okvirja (na zgornji slike je to 470 mm). Dolžina te cevi je odvisna od nagnjenosti zgornje cevi okvirja. Nekateri okvirji imajo zgornjo cev precej nagnjeno, kar pomeni kratko zadnjo cev. Pri manj nagnjeni zgornji cevi je zadnja cev daljša, čeprav vse ostale dimenzije ostanejo nespremenjene. Da je stvar še nekoliko težja, so dolžine zadnje cevi podane v palcih (1 palec »inch« = 2,56 cm). Tako 470 mm pomeni 18˝ velik okvir. Nekatera kolesa z velikostjo 20˝ imajo enako horizontalno razdaljo (590 mm), zato so iz stališča počutja kolesarja enaka.
Preprosto navodilo za pravilno izbiro velikosti okvirja je naslednje: Velikost okvirja ugotovite s pomočjo PPS in si zapomnite horizontalno razdaljo. Ustrezali vam bodo tudi vsi okvirji ostalih proizvajalcev, ki imajo enako horizontalno razdaljo, neglede na njihovo oznako velikosti. To pravilo velja samo za izbiro znotraj iste kategorije koles (v tem primeru AM).

2. Lega podplata na pedalu

a. Pedala brez zagozd

Določitev lege podplata na pedalu je enostavna. Najširši del noge mora segati preko osi pedala v smeri naprej. Z metodo poskušanja določite najbolj udobno lego.

b. Pedala z zagozdami

Pazite kako fiksirate zagozde na podplatu. Vstanite in se postavite v naravno lego, tako kot stojite običajno in poglejte kako imate usmerjene podplate. Če vam podplati rahlo kažejo navzven, potem tudi zagozde na podplatih fiksirajte tako, da bo noga na pedalu rahlo obrnjena navzven. Lego zagozde naprej-nazaj ugotovite z metodo poskušanja, dokler ne najdete najbolj udobne lege. Nekatere novejše zagozde dopuščajo rotacijo noge levo-desno po fiksiranju in so tako bolj prijazne do uporabnika.

3. Nastavitve sedeža

Pravilno nastavljen sedež bo pripomogel k večjemu prenosu moči na pedala, k večji stabilnosti na kolesu in k manjši verjetnosti za bolečine v kolenih.

a. Višina sedeža

Za hitro nastavitev višine sedeža velja preprosto pravilo. Vsedete se na sedež in postavite peto noge na pedalo gonilke, ki naj bo v najnižjem možnem položaju (ura 6). Noga s peto na gonilki mora biti v tem položaju stegnjena v kolenu. To pomeni, da je v pravilni legi stopala na pedalu (torej ne več s peto na pedalu) kot med golenico in stegnenico nekje med 250 do 300. Če želite bolj natačno nastavitev, naj vam prijatelj pomaga z dvema letvama, ki jih postavite vzporedno s stegnenico in golenico. Kot 300 najdete na šolskem trikotniku, ki ga postavite med obe letvi. Ta nastavitev velja za vožnjo po ravnem in navzgor.

Pozor. Za vožnjo navzdol si sedež obvezno znižajte, najmanj za polovico razdalje opornice sedeža, merjeno od okvirja do sedeža. V hudo strmih delih pa še več – najbolje kar do skrajne najnižje lege.

b. Naprej, nazaj

Na ravni horizontalni podlagi se vsedite na kolo, nogo postavite na pedalo gonilke, ki naj bo v horizontalni legi (ura 3). Pazite na pravilno lego stopala na pedalu. Vzemite zidarsko svinčnico ali nek drug malo težji predmet, privezan na vrvico. Z vrvico se dotaknite sprednjega dela kolena in svinčnica mora kazati točno na os pedala. Nekateri imajo rajši sedež pomaknjen za en do dva centimetra nazaj od te lege zaradi boljšega oprijema zadnjega kolesa pri strmih vzponih. Po nastavitvi lege naprej-nazaj ponovno preverite pravilno višino sedeža.

c. Naklon

Za dolčitev naklona sedeža uporabimo libelo (“vodno tehtnico”). Naklon sedeža naj bo s prednjim delom rahlo navzgor, da svojo zadnjo plat prepustimo zadnjemu, širšemu delu sedeža. Ženske imajo večinoma raje obratno naravnan sedež – prednji del obrnjen rahlo navzdol.

4. Drža zgornjega dela telesa

Drža zgornjega dela telesa ni določena tako natačno kot ostale opisane nastavitve. Bolj kot meritve jo določajo izkušnje, okretnost in udobnost med vožnjo. Z optimalno izbrano lego zgornjega dela telesa določate pravilno lego težišča brez pomikanja po sedežu naprej – nazaj.
Držo zgornjega dela telesa določajo dolžina zgornje stranice okvirja (velikost okvirja), lega sedeža naprej-nazaj in dolžina pipe krmila. Tako nam za določitev lege telesa ostane le izbira dolžine pipe krmila, ker smo ostala dva parametra že fiksirali. Izbiramo lahko med kratko ali dolgo pipo in med bolj ali manj nagnjeno glede na horizontalo.
Ko sedite na kolesu, se morate počutiti sproščeno, komolci naj bodo rahlo upognjeni. Pazite, da se vam kolena ne zadevajo ob komolce. Začetniki imajo rajši bolj pokončno držo, ki daje občutek večje stabilnosti. Izkušeni kolesarji so nagnjeni bolj naprej v aerodinamični legi. Višina držala na krmilu je prepuščena osebni izbiri posameznika, venda velja splošno pravilo, da naj bo višina držala 2 do 5 cm nižja od sedeža.

Prevod: D.Korbar, 8. april 2002

Po originalu: How to Fit a Mountain Bike

Avtor: Robert L. Kronisch, MD

The Physician And Sportsmedicine, Vol.26, No.3, March 1998

Sorodni povezavi

KAKŠNO KOLO IN KATERO OPREMO IZBRATI?

10 NAJPOGOSTEJŠIH NAPAK PRI NAKUPU